Pages

söndag 2 mars 2014

Svarta bönor- och quinoaburgare - Black bean and quinoa burgers

För någon vecka sedan snubblade jag över ett fantastiskt gott recept. Jag insåg att jag aldrig gjort vegburgare själv så det var givet att testa. Och åh, så gott det blev!

 
Det var ett engelskspråkigt recept så jag har översatt det till svenska. Måtten var angiva i cups så det är därför de är lite udda (jag har inte brytt mej om att justera dem):
 
Ingredienser:
1,2 dl quinoa
1 liten gul lök, finhackad (ca 1,2 dl)
6 soltorkade tomater i olja, avrunna och finhackade (ca 0,6 dl)
3,6 dl kokta svarta bönor
2 vitlöksklyftor
2 tsk grillkrydda (Jag blandar egen av chilipulver, vitlökspulver, salt, peppar)
8 hamburgerbröd, fullkorn

1. Rör ihop quinoa och 3,6 dl vatten i en kastrull, tillsätt eventuellt lite salt. Koka upp, lägg på lock och låt koka på svag värme i 20 minuter eller tills vattnet kokat bort. (Det borde bli 3,6 dl kokt quinoa.)
2. Stek under tiden lök och soltorkade tomater i en stekpanna eller mindre kastrull på medelhög värme. Stek gärna i oljan tomaterna legat i så bidrar detta med extra smak. Stek 3-4 minuter eller tills löken mjuknat. Tillsätt vitlök, ca hälften av de svarta bönorna, grillkrydda och 3,6 dl vatten. Låt koka ca 10 minuter eller tills det mesta av vätskan kokat bort.
3. Häll bönblandningen i en matberedare, tillsätt hälften av quinoan och kör till en smidig smet. Häll över smeten i en skål och rör ner resten av de svarta bönorna och quinoan. Smaka eventuellt av med salt och peppar.
4. Värm ugnen till 175°C och täck en plåt med bakplåtspapper. Forma burgare (ca 8 stora eller 10 små) och lägg dem på plåten. Stek burgarna i ugnen i 20 minuter eller tills de fått en krispig yta. Vänd burgarna med stekspade och stek andra sidan 10 minuter eller tills de fått färg. Servera med grönsaker och hamburgerbröd.

Något som är gott på dessa burgare är att blanda fetaost med creme fraiche och eventuellt krydda med svartpeppar och lite chilipulver. Även tacosås är gott på om man som jag inte gillar ketchup.

Härlig söndag till alla där ute!

1 kommentar:

Sallys hus sa...

Hej hej!
Inte för att jag är vegetarian men det där såg jätte gott ut..;)
Tack för din gulliga kommentar!
kram katarina