Pages

fredag 12 augusti 2011

Fredagsflum

Min favorittidning Jeanne d'Arc Living ska komma ut med nytt nummer idag, men när jag letade i min butik fanns den inte, bara förra numret... =( Jag som ville mysa upp i soffan med tidning, kaffe och chokladkakan som min D köpte till mej igår när jag var nere. Bläddrade lite i ett gammalt nummer och läste artikeln om svenska trasmattor igen. Jag älskar trasmattor. Min mormor gör fantastiskt fina mattor. De blir så speciella med affektionsvärdet av att nån man håller kär har gjort dem. Har några stycken på lager samtliga gjorda av min mormor, fick bland annat två stycken till hallen när jag önskade mej en i födelsedagspresent förra hösten. En lite ny variant utan fransar, i svart och lila (precis som jag önskat). Jag är lite sugen på att ta fram den jag brukade ha i vardagsrummet innan jag köpte min lila ryamatta. Mormor vävde den till mej när jag flyttade hemifrån och utan att ha sett lägenheten lyckades hon väva en matta som passade så perfekt storleksmässigt att det nästan var läskigt. Den vill jag nog plocka ner nu och låta ryamattan flytta upp på vinden ett tag, men när jag tänker på hur mycket grejer det står i vägen så bestämde jag att det får vänta. Röran där uppe måste dock lösas innan jul, annars blir det inga adventsljustakar i fönstren i år.

Den här underbara mattan vävde min mormor, Inger, till mitt flickrum i början av 90-talet. Den är en av mina absoluta favoriter. Jag tycker den är så himla fin. Numera ligger den i vårt kök och Snosan verkar gilla att krypa in under den när hon inte leker med mattfransarna (de få som finns kvar).


På tal om Snosan kånkade jag hem 4 kg av hennes favoritfoder tidigare idag. Mer bortskämd katt får man leta efter. =) Men som min mormor alltid säger: "Husdjur ska vara bortskämda."


Inga kommentarer: