Pages

torsdag 14 februari 2013

Påshållare

Vet inte hur ni andra har det men vi har pinsamt många plastpåsar. Vet inte hur vi lyckats få så många. Just nu råder "Ha med tygkasse överallt och våga inte komma hem med en plastkasse". Sedan vi flyttade in har vi inte hunnit organisera helt i våra två klädkammare. I den ena är det packat med skor och jackor och i den andra är det bara kaos. I den andra hittar man således alla plastpåsar i en överfull plastpåse... Jag tog tag i mig själv och plockade fram symaskinen häromdagen. Jag har metervis med ljuslila tyg som en gång var de gardiner jag hade i min första lägenhet. Jag fick dem av morbrors flickvän som inte gillar lila. Det var två par längder, säkert tre meter långa var. Minst. Jag tyckte då att de var ursnygga och hade dem uppe nästan jämt. Nu har de hunnit bli bland annat två par ballongbyxor för ATS (en magdansstil) och en necessär till min epilator. Det är fortfarande mängder av tyg kvar. Jag passade alltså på att använda detta och sy två påshållare. En för små och en för stora påsar.

Provisorisk upphängning på galge. De ser kanske inte mycket ut för världen, men man kan ju dekorera dem fint med spetsband och sy i något finare tyg om man vill kunna ha dem framme. Mina är tänka att vara undanhängda.
 
 
Tanken är ju såklart inte att de ska hänga framme (om man nu inte piffar till dem) utan de ska få en krok i klädkammaren. Denna fiffiga konstruktion består av en tygcylinder med hål uppe och nere. Nere sitter ett gummiband och upptill ett lite längre band (behöver inte vara elastiskt) som fungerar för upphängning och för att hålla ihop övre öppningen. Man stoppar alltså ner påsarna i öppningen upptill och drar ut en i hålet på undersidan. Lite som torky men med plastpåsar. Enkel att göra, enkel att förvara, praktisk till tusen.
 
Går och smådrömmer lite om att ha lite roligt tyg liggande. Jag har ju ett eget pyssel/sybord nu i nya lägenheten så det finns massor av möjligheter för syprojekt. Tyvärr har jag inte så mycket annat tyg än det ljuslila och det är jag inte så överförtjust i, plus en massa vita lakan som inte passar i vår nya, stora säng. De däremot ska bli överdrag till stolarna i köket.

Inga kommentarer: