Pages

söndag 12 maj 2013

Det blir aldrig som man tänkt sig...

Blev häromdagen tillfrågad att göra tårta till idag söndag. Detta är ju som bekant ett flerdagarsprojekt. Och det blir ju aldrig som man tänkt sig...

Jag bestämde att det skulle vara chokladbotten. Jag bakade två. Den första blev för låg för min smak men den andra blev bra, hela 8 cm. Den låga frös jag in för att använda till något annat en annan gång.

 Här är den höga bottnen (bakad i en form med 24 cm i diameter) delad i tre delar och fylld med limemousse och jordgubbsmousse.

Spacklade minieiffeltornet med grädde efter att det stått och saftat till sig i kylen över natten.

Täckte det hela med sockerpasta men den blev inte alls som jag ville. Den gick till min stora besvikelse sönder på flera ställen. Tror jag kavlade den lite för tunt. Jag blev väldigt frustrerad över detta i mina ögon totala misslyckande.

D tyckte inte det var så farligt illa. Han var snäll och hjälpte till att göra lite blommor i marsipan att täcka alla lappningar med. (Ja, det är han som är filbunken i den här familjen.)

Med lite löv och blommor i två färger med silverkulor i mitten blev det helt okej till slut.

Pärlbandet gjorde D i en liten fiffig form jag fick av honom förra året. Medan han pillade med det masstillverkade jag löven.

11 cm hög blev den färdiga tårtan. (Och så här på sista bilden dök det upp två extra blommor där på vänsterkanten.)
 
Det var länge sedan jag bakade tårta eftersom jag senaste gången inte kände att det var så roligt. D anser att jag är för hård mot mig själv och ställer för höga krav. Han har nog rätt. Blir det fler tårtbak så ska jag försöka komma ihåg att det bara ska vara roligt. Att det inte blir som man tänkt är en världslig sak, huvudsaken är ju att det blir gott. Och om det blev gott vet vi efter middagen vi ska på ikväll. Detta ska då vara födelsedagstårtan som serveras till efterrätt.
 
Önskar alla en trevlig söndagskväll!
 

4 kommentarer:

Rosa i huset i vitt sa...

Så vacker tårta du har gjort
kram Rosa

Anna sa...

Men det var ju JÄTTESNYGG ju! Imponerande tjusig tycker jag!
Kram Anna

House and Garden by Bia sa...

Memn gud så vacker tårta du har gjort...med lite hjälp av din "vän", hihi...
Men kära vän vad glad jag blir , ser att du har mej på din blogglista...kul!
Kramis bia

idémakeriet sa...

Du är verkligen för hård för dig själv för den blev underbar.
Man ser ju inte alls det som inte blev så lyckad. Det gömms av alla fina blommor och blad.
Du får av mig en stark 8.
Kram Gerda