Pages

lördag 2 mars 2013

Böcker med nya kläder

Ibland förvånas jag över hur mycket böcker det finns i det här hushållet. Både jag och D hade massor när vi flyttade ihop så nu känns det som kolossalt mycket. I brist på plats, då bokhyllan vi köpte när vi flyttade in i nuvarande lägenheten inte räckte till, ligger ganska många ännu i kartonger.

Nya kläder gör färgglada böcker till ett vilsamt stilleben.

 
Jag grävde fram en bok som jag tyckte var lite snygg (den gröna på bilderna). Den tyckte jag kunde få vara som den är. Grönt är dessutom en av sambons favoritfärger. Den andra var knallröd så den slog jag in i brunt omslagspapper. När jag klippt till och vikt papperet i lagon storlek tog jag av det och skrynklade ihop det. Sedan slätade jag ut det och satte på det igen. Efter det tog jag en pensel med lite, lite färg och torrborstade över papperet så färgen fastade på skrynklorna.
När man målar kallmålning  så används denna metod väldigt mycket: Man målar då med en mörk grundfärg och borstar sedan över en ljusare färg med torr pensel. Att torka överflödig färg på ett kaffefilter är ett bra sätt att få till det. Materialet och den skrova ytan på kaffefiltret suger upp överflödig färg.
Mitt bruna papper hade en matt och en lite blankare sida, jag valde den matta som "rätsida".
Med ett spetsband blev det ett trevligt litet stilleben på ena byrån i hallen.

Inga kommentarer: