Pages

tisdag 19 mars 2013

Skogsmulle har satt sina spår...

Det är så kallt ute. Det luktade snö. Sedan kom det allt några flingor dalande också...

Man får väl "vintermysa" lite till då om våren nu vill låta vänta på sig.

Jag gillar inredningsmagasin. Ibland "unnar" jag mig ett nummer; de brukar ju som bekant kosta en del. Ofta är det ju med en talong med ett erbjudande om X antal nummer för ett lockande pris. Jag hade en sådan som jag tänkte att "Ja, jag kanske ska unna mej det, det hade varit roligt att få hem i brevlådan och det var ju inte så dyrt".
Sedan fick jag ett infall att räkna antalet sidor som bestod av reklam. Av 84 sidor var över 40 sidor reklam. Jag har alltså betalat  för den här reklamen?! Jag fick nästan en chock. Jag har en lapp på ytterdörren som undanber reklam, men jag köper  reklam? Inte nog med det, artiklarna svämmar ju över av namn på inköpsställen. Det är ju dubbel reklam. Som jag betalar för. Det kändes varken miljövänligt eller som väl investerade pengar. Talongen hamnade i pappersinsamlingen. Tidningen  rullades ihop och blev stövelinlägg i garderoben.

Idag när jag var på väg hem hittade jag dessutom ett batteri på parkeringen. Det var lite kantstött. Kanske har någon tappat det. Det är vad jag hoppas i alla fall, för ingen är väl så dum att den slänger ett batteri ute? Jag plockade upp det och tog omvägen förbi sopsorteringsstationen.

Idag känner jag mig alltså som Skogsmulle som skäller på Skräp-Maja... Men jag blir bara så ledsen när jag ser hur folk skräpar ner. Det ligger så mycket på trottoarer, i diken och överallt. Jag förstår inte hur folk kan sopsortera hemma men så fort man är någon annanstans så bara slänger man skräpet där man står. Eller, bevare mig väl, kastar ut det från bilen eftersom man "inte vill ha skräp liggande" där. Det är ju inte så att skräp försvinner i tomma intet bara för att man gör sig av med det. En cigarettfimp tar naturen 5 år att bryta ner. 5 år. Ett halvt decennium.
När jag gick på låg- och mellanstadiet ordnade skolan skräpplockardag en gång om året. Hela skolan gick då runt och plockade skräp i vår närmaste omgivning. En hel dag. Mig satte det sina spår hos i alla fall. Jag spottar inte ens tuggummi ute.

Sopsorterar du?
 

Inga kommentarer: