Pages

fredag 8 mars 2013

Marknadsnougat

När jag var liten och det var marknad fanns det en sak jag alltid såg fram emot: Marknadsnougat. De där smaskiga godisarna som var mjuka och lite chokladiga. Jag köpte alltid sådana.
En dag när jag och min kusin besökte vår morbror och hans sambo föreslog hon att vi skulle baka. Hon hade recept på dessa godbitar! Efter det köpte jag dem aldrig igen; jag gjorde dem själv istället.

En återvunnen glasburk med målat lock och en änglaetikett.


Marknadsnougat

4-5 dl vetemjöl
4 dl florsocker
1 dl kakao
½ kg socker
125 g cocosfett
1 3/4 dl vatten
1 msk vaniljsocker

Blanda mjöl, florsocker, kakao och vaniljsocker i en bunka. Sikta allt för att undvika klumpar. Värm vatten, cocosfett och socker i en kastrull tills sockret smält. Samla mjölblandningen på ena sidan av bunken och häll vätskan bredvid. Rör snabbt ihop ihop till en smidig smet. Häll i en långpanna klädd med bakplåtspapper. Om det behövs; täck med smörpapper och kavla ut. Låt kallna och skär i bitar.

Jag använder en lite mindre form eftersom jag vill ha nougatbitarna lite tjockare, som de man köper på marknad.

Nougaten går fint att frysa. Den blir i fruset tillstånd vitaktig men detta försvinner när man tinar den igen.

I en fin glasburk eller pappersstrut blir det en jättebra present som även passar veganen och nötallergikern.

En trevlig fredagskväll önskar jag er alla!
 

Inga kommentarer: